2.15 Date-objektet
Ett Date
-objekt är ett fördefinierat objekt i JavaScript som innehåller ett antal metoder för hantering av datum och tid. Objektet använder sig av datorns klocka, för att få fram aktuell tid. Detta exempel är uppdelat i tre delar:
- Ett
Date
-objekt skapas för den tid som gäller just nu eller för ett bestämt datum. Det tas sedan ut en del information, som t.ex. veckodag. - Tidmätning mellan två händelser i programmet.
- Illustration av att tiden utgår från 1 januari 1970.
12 min.
Sammanfattning
- För att kunna använda metoderna för datum och tid, måste man först skapa en instans av
Date
-objektet. Man kan då skicka med parametrar, för att specificera datum och tid, på fyra olika sätt:let now = new Date();
Ett objekt skapas med det datum och tid som gäller just då kommandot utförs.let myDay = new Date(2023,6,19);
Här anges år, månad och dag. Observera att månadsnumren är 0 till 11, Man kan också fortsätta med timme, minut, sekund och millisekund, men de blir 0 om man inte tar med dem.let myDay = new Date("2023-07-19");
Datumet anges som en textsträng. Då anges månad med nummer 1 till 12.let myDay = newDate(1689724800000);
Tiden anges i millisekunder från den 1 jan. 1970.
- Med funktionerna
getFullYear()
,getMonth()
,getDate()
ochgetDay()
får man ut information om år, månad, dag och veckodag. - Månad numreras 0—11 och veckodag 0—6. Dessa börjar på 0, så att man kan använda dem som index i en array där man har namn på månad och dag.
- Man kan också lägga in nya värden med funktioner som
setFullYear()
, etc. - Med
getTime()
får man tiden i millisekunder från den 1 januari 1970.- Genom att ta fram
getTime()
för två olika tidpunkter och ta fram skillnaden mellan dem, kan man mäta tiden mellan tidpunkterna.
- Genom att ta fram
Egna övningar
Här följer ett förslag på några egna övningar. Öppna filen test.html och test.js och utför följande:
- I filerna finns ett litet program för ett enkelt pussel. Lägg in kod som mäter tiden från det att man skapat ett nytt pussel till det att man lagt klart pusslet.
- Skriv ut tiden i lämpligt format tillsammans med utskriften om att pusslet är klart.