5.3 Media (ljud och video)
Rubriken säger ljud och video, men i exemplen illustreras det endast med ljud. Video kan sedan hanteras på liknande sätt. Detta exempel är uppdelat i två delar:
- Ett antal ljud läses in i varsitt Audio-objekt och används som ljudeffekter, då man klickar på några element.
- Här används flera tekniker. Timers för nedräkning och animering samt ljud för musik och ljudeffekt.
12 min.
Sammanfattning
- Ett objekt för ett ljud skapas med
s = new Audio(url)
, därurl
är en adress till den ljudfil man vill läsa in. - Vill man också visa ljudets kontrollpanel på sidan, får man istället ta in ljudfilen som ett
audio
-element i HTML-koden. Sedan kan man i JavaScript ta fram en referens till elementet medquerySelector()
och använda elementet på samma sätt som ettAudio
-objekt. - Med
s.currentTime
får man fram hur långt ljudet spelat i sekunder. Man kan också lägga in ett värde, för att "hoppa dit" i ljudet. - Egenskapen
s.loop
sätts tilltrue
ellerfalse
, för att styra om ljudet ska upprepas i en loop eller ej. - Egenskapen
s.paused
ärtrue
ellerfalse
beroende på om ljudet pausats eller ej. Man kan endast läsa denna egenskap. För att pausa ett ljud använder man nedanstående metod. - Med
s.pause()
stoppar man uppspelningen av ljudet. - Med
s.play()
startar man uppspelningen av ljudet.
Egna övningar
Det finns inga specifika övningar på detta områden. Men studera koden i exemplen och experimentera med den på egen hand.