3.2 Musens händelser
För musen finns ett antal händelser som hör ihop med hur användaren trycker på musknapparna, såsom trycker ner, släpper upp, klickar och dubbelklickar. Det finns också händelser för hur muspekaren förs in eller ut över ett element. Exemplet består av två delar:
- Test av några olika händelser för musen.
- Exempel på produktpresentation, där olika mushändelser används.
14 min.
Sammanfattning
- Händelserna
mouseenter
ochmouseleave
inträffar endast en gång för det element som händelsehanteraren lagts på, även om muspekaren förs över underelement till detta element. - Händelserna
mouseover
ochmouseout
inträffar även då muspekaren förs över underelementen. Förs pekaren in över ett underelement inträffar förstmouseout
, eftersom pekaren då lämnar huvudelementet. Men sedan inträffarmouseover
igen som då "bubblar" upp till huvudelementet. - En del händelser överlappar varandra, t.ex. är ett dubbelklick två klick, så har man händelsehanterare för båda dessa, kommer båda funktionerna anropas.
- Med
e.type
kan man avgöra vilken händelse som inträffat, vilket är användbart, om man har samma funktion för flera händelser. - Med egenskaper som
e.shiftKey
,e.altKey
oche.cgtrlKey
, kan man avgöra om användaren tryckt ner någon av dessa tangenter samtidigt som mushändelsen inträffade.
Egna övningar
Här följer ett förslag på några egna övningar. Öppna filen test.html och test.js och utför följande:
- I filerna finns programmet med de sex djuren. Lägg till kod för följande:
- Då man pekar på ett djur, ska dess namn visas i elementet för meddelande. Det är alltså namnet som finns i elementet
figcaption
som ska visas i elementet som variabelnmsgElem
representerar. - Då man för bort muspekaren från djuret, ska namnet tas bort ur elementet för meddelanden igen. Elementet för meddelanden ska alltså tömmas.
- Då man pekar på ett djur, ska dess namn visas i elementet för meddelande. Det är alltså namnet som finns i elementet