3.3 Tangenters händelser
För tangenter finns endast två händelser — en tangent trycks ner och en tangent släpps upp. Det finns också en del egenskaper i event
-objektet, t.ex. för att avgöra vilken tangent det rör sig om. Detta exempel är uppdelat i tre delar:
- Test av händelserna
keydown
ochkeyup
samt vad egenskapernae.code
oche.key
ger för resultat. - Användning av händelsen
keyup
på textfält. - Början på ett spel, där man kan vrida en bil åt vänster eller höger genom att trycka på två olika tangenter.
12 min.
Sammanfattning
- Händelsehanterare för
keydown
ellerkeyup
kan läggas på document. Då känner programmet av dessa händelser, oavsett var man tidigare klickat. - Händelsehanterarna kan också läggas på ett enskilt element, såsom ett textfält. Då känner programmet endast av händelserna, om textfältet är i fokus och man skriver i det.
- Egenskapen
e.code
ger en kod för vilken tangent som trycktes ner, medane.key
ger en kod för vilket tecken som skrevs.
Egna övningar
Här följer ett förslag på några egna övningar. Öppna filen test.html och test.js och utför följande:
- Filerna innehåller det bildspel som funnits med i några tidigare exempel. Du ska nu lägga till kod, så att man kan använda tangenterna för att bläddra mellan bilderna:
- Lägg till händelsehanterare, så att funktionerna
prevImg
ochnextImg
anropas då man trycker ner vänster respektive höger piltangent. Har du inga piltangenter på ditt tangentbord, väljer du två andra valfria tangenter. - Lägg också till kod, så att man hoppar till första eller sista bilden, om man samtidigt håller ner shift-tangenten, då man bläddrar vänster eller höger.
- Lägg till händelsehanterare, så att funktionerna