2.1 Variabler, tilldelning och uttryck
Konstanter och vaiabler kan ses som behållare som innehåller ett värde. Skillnaden är att en konstant får ett värde, som den sedan har genom hela programmet, medan en variabel kan få nya värden. I en variabel kan alltså värdet variera. Då en ny konstant/variabel införs, deklareras den med nyckelorden const
eller let
. Därefter anger man namnet, ett likhetstecken och värdet. För variabler anger man ibland endast namnet och anger sedan värdet i en tilldelningssats längre ner i koden. Värdet kan också bestämmas av ett uttryck som beräknas.
23 min.
Sammanfattning
- Deklaration
- En variabel deklareras med
const
ellerlet
. - Globala variabler deklareras i början av koden, utanför funktionerna. De existerar i hela programmet och kan användas i alla funktioner.
- Lokala variabler deklareras inuti ett block som omges av klamrar, t.ex. inuti en funktion. De existerar endast i det block de deklarerats.
- En variabel deklareras med
- Tilldelning
- En tilldelning innebär att en variabel får ett nytt innehåll, t.ex.
variabel = uttryck
. - Variabeln ska stå till vänster om likhetstecknet. Till höger står det nya värdet. Det kan vara ett konstant värde, en annan variabel eller uttryck som ska beräknas.
- En tilldelning innebär att en variabel får ett nytt innehåll, t.ex.
- Några råd om namngivning:
- Namnet bör beskriva vad variabeln är till för, t.ex.
points
, om den innehåller antal poäng. - Är det ett namn med flera ord, sätts det samman med s.k. kamelnotation. Varje ord inleds med en versal, utom det första, t.ex.
numberOfImages
. Versalerna är "kamelpucklarna". - Förkortningar används endast för att undvika extremt långa namn. Namnet ska fortfarande vara begripligt och tillräckligt beskrivande. T.ex. kan
numberOfImages
förkortas tillnrOfImgs
, men bör inte förkortas till endastnr
. - Använd engelska namn och undvik åäö och svenska namn. Dels för att undvika problem om koden i något läge inte sparas i UTF-8 och dels för att programmet i framtiden kanske ska vidareutvecklas av en medarbetare som inte är svensktalande.
- Av den anledningen gäller ju detta även kommentarer. Jag har ändå valt att i denna exempelsamling skriva kommentarerna på svenska, eftersom all annan information om exemplen är på svenska och denna webbplats riktar sig till svensktalande personer.
- Använd endast bokstäverna
a-z
(samtA-Z
) ochsiffror
i namnen. Inled namnet med en bokstav.- Det går även använda
_
(underscore) och$
, men de bör endast användas för speciella ändamål.
- Det går även använda
- I JavaScript skiljer man på versaler och gemener, så
abc
ochaBc
är två olika namn.
- Namnet bör beskriva vad variabeln är till för, t.ex.
Egna övningar
Här följer ett förslag på några egna övningar. Öppna filen test.html och test.js och utför följande:
- Deklarera två lokala variabler som du kallar
width
ochheight
i funktioneninit
. Lägg in värdena 4 och 7 i dem (eller andra valfria värden). - Inför ytterligare en variabel kallad
area
som tilldelas ett uttryck för beräkning av triangelns yta (bredden gånger höjden delat på 2). Skriv utarea
medconsole.log()
. - Använd variabeln
area
igen och tilldela den nu ett uttryck för triangelns yta där bredden ökas med 5. Skriv ut area medconsole.log()
.- Du ska inte förändra innehållet i
width
, utan du ska i uttrycket användawidth
plus 5.
- Du ska inte förändra innehållet i
- Inför en global konstant för konvertering från meter till fot. Kalla konstanten
mToFeet
och lägg in 3.28 i den. - Gör en ny tilldelning av
area
med ett uttryck för att beräkna rektangelns yta (bredd gånger höjd) i kvadratfot. Antag att värdena iwidth
ochheight
är i meter. Skriv utarea
medconsole.log()
. - Räkna upp
width
med 1 med hjälp av++
. Skriv utwidth
medconsole.log()
. - Räkna upp
width
med 5 med hjälp av+=
. Skriv utwidth
medconsole.log()
.